تاریخ فراموش شده

 سلام حاجی

شنیدم حاج خانم برای چندمین بار دلش هوس طواف کعبه کرد
 
شما هم از خدا خواسته لبیک گفتی...

. مکه خوش گذشت ؟ ...

خدایت خوب بود، دینت کامل شد، سنگ هایت را به شیطان زدی؟!

حاجی سوغاتی هایت بوی ندامت می دهند؟!

حاجی، لباست از جنس اعلاست؟ ... حاجی عجب دمپایی سفیدی؟!

سفر چطور بود حاجی..؟؟ خوش گذشت....؟؟

شنیدم حاج خانم بسیار ولخرجی کرده و چند النگو و سینه ریز گران خریده...

حاجی جان خبر داری آقا رضا،،همین همسایه چند خانه بالاتر،،

کلیه اش را فروخته تا برای دخترش جهاز بخرد...؟؟؟

دخترش3 سال است مراسمش هرماه عقب افتاده....

طفلکی ها هفته قبل بعد از 3 سال مراسم ساده ای گرفتند و ازدواج کردند.

آنها را بی خیال حاجی جان...اصل حالت چطور است...؟؟

شنیدم دیشب شام مفصلی به مهمانها داده ای.....

چند کودک گرسنه دم در هی اذیت میکردند و

غدا میخواستند...آنها را دیدی حاجی...؟؟

حاجی، با این همه ریا، باز هم مکه خوش گذشت ت ت ت ؟!

سرت را درد نیاورم حاجی جان....


زیارت قبول..

دلخوش از آنیم که حج میرویم غافل از آنیم که کج میرویم
 
 

نوشته شده در تاريخ شنبه 1 فروردين 1398برچسب:, توسط امیررضا و پوریا |

 

نوشته شده در تاريخ شنبه 3 تير 1398برچسب:, توسط امیررضا و پوریا |

  احترامی که موزه ی پاریس برای تکه ای از تخت جمشید قائل است و احترام خود مردم ایران برای این گنجینه ی تاریخی و کهن ..

نوشته شده در تاريخ جمعه 2 تير 1398برچسب:, توسط امیررضا و پوریا |

استفاده از نام خلیج پارس با پیامک های مشکوک!!!

 گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 22 خرداد 1398برچسب:, توسط امیررضا و پوریا |

گروه اينترنتي درهم | www.darhami.com  


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 17 خرداد 1398برچسب:, توسط امیررضا و پوریا |

 پیشگیری همیشه بهتر از درمان بوده و هست

بعید نیست فردا بگن اسمش بندر عبدالله عمر عباس بوده!!!

Photo: پیشگیری همیشه بهتر از درمان بوده و هست بعید نیست فردا بگن اسمش بندر عبدالله عمر عباس بوده

نوشته شده در تاريخ دو شنبه 15 خرداد 1398برچسب:, توسط امیررضا و پوریا |

 


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 13 خرداد 1398برچسب:, توسط امیررضا و پوریا |

 « شیر و خورشید » نشان ایران شیعی 


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 27 ارديبهشت 1391برچسب:شیر,خورشید,نشان,ایران,شیعی, توسط امیررضا و پوریا |

 بررسی هایی که در شناسایی ریشه ی دین هخامنشیان از راه هنر و سمبولیسم و شمایل نگاری، شرح و تفسیر تصاویر 


نمادی و رمزی آنان انجام شده، می شود به این نتیجه رسید که هخامنشیان به دلایل متعدد فراوان به " تثلیثی " از خدایان اعتقاد 

داشته اند که اهورامزدا در راس و مهر و آناهید در زیردست او قرار می گرفته اند. 

ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 27 ارديبهشت 1391برچسب:نمادها,ایزدان,نمادهاوایزدان,هخامنشیان, توسط امیررضا و پوریا |

 پری قرن‏هاست که در ذهن و اندیشه ایرانیان زنده مانده است. از اوستا تا قصّه‏های عامیانه مادربزرگ‏ها، نام پری‏ بارها تکرار شده است. پری موجودی افسانه‏ای و بسیار زیبا و فریباست. در طیّ قرن‏ها، شخصیت او بارها دگرگون شده؛ گاه مظهر هر گونه پلیدی و بدخواهی است و گاه همچون فرشته، به گفته حافظ (متوفی: 792 ق.)، «از هر عیب بری است»؛ گاه همراه جادوان (= جادوگران) است و گاه با جن یکسان. 


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 27 ارديبهشت 1391برچسب:پری,فرهنگ,ایران,, توسط امیررضا و پوریا |

 آیا چلیپای شکسته نماد آریایی است؟ 


سخت و شاید ناشدنی است که بتوان نماد چلیپای شکسته را به قوم خاصی مربوط دانست. از هزاره‌های 1 تا 5 پیش از میلاد این نماد به نوعی از گوشه‌گوشه‌ی جهان به دست آمده است. اما قدمت این نماد در برخی جاها بسی بیش‌تر است. چنان‌که یک قطعه عاج در جنوب اوکراین از دوره نوسنگی به دست آمده است که باستان‌شناسان قدمت آن را حدود 12000 هزار سال پیش گمانه زده‌اند.(1) نقش چلیپای شکسته در این عاج تقریباً با قدیمی‌ترین نقش چلیپای شکسته در ایران (تل باکون) حدود 6000 سال تفاوت دارد.(2) در کتاب "چلیپای شکسته نماد راز آمیز" ضمن سخن از قدیمی‌ترین اثر منقوش چلیپای شکسته که متعلق به این قطعه عاج است، در داخل پرانتز آورده: ( البته اگر در تاریخ گذاری آن اشتباه نشده باشد) (3) 

البته من در اینجا قصد اظهار نظر پیرامون تاریخ‌گذاری‌های آثار باستانی را ندارم اما باید دانست، تا به اکنون پس از این قطعه عاج، کهن‌ترین اثر باستانی که منقوش به چلیپای شکسته باشد در فلات ایران یافت شده است. اما با آگاهی به این موضوع که این نماد در جهان به وفور یافت شده است می توان چنین برداشت کرد که این نماد در بین مردم دیگر هم شایسته ارج‌گزاری بوده است چرا که در نقش‌های هنری و مذهبی به کرات در میان اشیاء خود‌نمایی آشکار دارد. 
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 27 ارديبهشت 1391برچسب:چلیپا,نمادآریایی, توسط امیررضا و پوریا |

 

پند کوروش

به راستی چه می ماند از آدمی جز

چراغی روشن به راه آیندگان؟

پس بدانید که راستی بر دروغ نیکی بر بدی پاکی بر پلیدی

بیخشایش

بر انتقام آشتی بر جنگ خرد بر جنون چیره خواهد شد و آیندگان بر ما قضاوت خواهند کرد و شما نیز چون من روزی تن اندر این خاک خسته خواهید کشید
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 27 ارديبهشت 1391برچسب:, توسط امیررضا و پوریا |

 آقا برو بخون ببین چه جمله ی قشنگی نوشته این آجی مروارید من که خیلی حال کردم با این جمله هاش واقعا دست گلش درد نکنه


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 27 ارديبهشت 1398برچسب:, توسط امیررضا و پوریا |

آرزو نامه مشهور داریوش هخامنشی در تخت جمشید 


فراوانی کتیبه‌های بازمانده از داریوش بزرگ (یکم) هخامنشی به تنهایی بیش از مجموع کتیبه‌های دیگر پادشاهان ایران است. همچنین داریوش بزرگ را می‌توان به سبب نگاشتن کتیبه بزرگ و تاریخی بیسْتون، کهن‌ترین تاریخ‌نویسِ شناخته‌شده ایرانی دانست. 
در بیرون از محوطه اصلی تخت‌جمشید و بر بدنه سنگیِ جبهه جنوبی آن (جایی که در زمان داریوش قرار بوده در ورودی اصلی تخت‌جمشید باشد)، چهار سنگ‌نبشته در کنار یکدیگر جای دارند که همگی به فرمان او نگاشته شده‌اند. 
نخستین سنگ‌نبشته از سمت چپ به خط و زبان فارسی باستان، دومین سنگ‌نبشته نیز به خط و زبان فارسی باستان، سومین سنگ‌نبشته به خط و زبان ایلامی و چهارمین سنگ‌نبشته به خط و زبان اَکَدی (بابلی نو) هستند. هر چهار سنگ‌نبشته، چهار متن مستقل و متفاوت هستند و هیچکدام ترجمه دیگری نیست. 

سنگ‌نبشته چهارم داریوش بزرگ در تخت‌جمشید که از سمت چپ، نخستین کتیبه از کتیبه‌های چهارگانه یادشده در بالا است، در ۲۴ سطر نگاشته شده و در وضعیت سالم و فرسوده‌نشده‌ای تا به امروز بازمانده است. 
این سنگ‌نبشته دربردارنده یکی از مشهورترین سخنان داریوش بزرگ و درخواست و دعای او به پیشگاه اهورامزدا است. آرزو و دعای داریوش در بند سوم و سطرهای پانزدهم تا بیستم آن کتیبه آمده است. در اینجا متن اصلی این آرزونامهٔ بیست و یک کلمه‌ای همراه با آوانوشت، ترجمه و توضیحات آورده می‌شود. 

آوانوشت: 
(۱) ایـمـام (۲) دَهـیـائـوم (۳) اَهـورَ‌مَـزداهْ (۴) پـاتـووْ (۵) هَـچـا (۶) هَـئـیـنـایـا (۷) هَـچـا (۸) دوُشْ-یـارا (۹) هَـچـا (۱۰) دْرَئـوگَـه (۱۱) اَبـیْ (۱۲) ایـمـام (۱۳) دَهـیـائـوم (۱۴) مـا (۱۵) آجَـمـی‌یـا (۱۶) مـا (۱۷) هَـئـیـنـا (۱۸) مـا (۱۹) دوُشْ-یـارَم (۲۰) مـا (۲۱) دْرَئـوگَـه. 

ترجمه واژه به واژه: 
(۱) این (۲) کشور/ سرزمین (۳) اهورامزدا (۴) بپاید/ بپایند (۵) از (۶) سپاه مهاجم/ دشمن (۷) از (۸) بد سال (۹) از (۱۰) دروغ (۱۱) به (۱۲) این (۱۳) کشور/ سرزمین (۱۴) نه (۱۵) بیاید (۱۶) نه (۱۷) سپاه (۱۸) نه (۱۹) بدسالی (۲۰) نه (۲۱) دروغ. 

ترجمه مضمون: 
اهورامزدا این کشور را بپاید از سپاه دشمن، از خشکسالی و از دروغ. به این کشور نیاید، نه سپاه دشمن، نه خشکسالی و نه دروغ. 

توضیحات کارشناسی برای کسانی که مایل به دانستن جزئیات هستند 
- معنای اصطلاحی دقیقِ واژه فارسی باستان «دهیائوم» که با واژه اوستایی «دَهْـیـو» هم‌ریشه است، به درستی دانسته نیست. ممکن است «دهیائوم» معنای اصطلاحی سیاسی و برابر با «کشور» داشته باشد و یا معنایی اقلیمی و برابر با «سرزمین» یا «ناحیه». واژه فارسی «دِه» با معنای نوین خود، بازماندی از همین واژه کهن است. 

- آوانوشت «اَهـورَ‌مَـزداهْ» (به عنوان نام خاص خدای بزرگ هستی بخش) بر اساس پیشنهاد والتر هینتس (Walther Hinz) در Neue Wege im Altpersischen, Wisbaden, 1973 انتخاب شده است. قرائت متداول و متکی به رونالد کنت (R. G. Kent) عبارت است از: «ائـورَمَـزداهْ». 

- واژه «دوُشْیـارا» که عامداً و بخاطر تکیه بر دو بخش جدایی‌ناپذیرش، آنرا به شکل «دوُشْ-یـارا» نوشتم؛ از دو پاره «دوش» به معنای «بد» (قیاس شود با همین واژه و همین معنا در زبان اوستایی و نیز تا حدودی در زبان فارسی همچون «دُشمن») و «یار» به معنای «سال» (قیاس شود با واژه‌های «یار/ یِـر» و ساخت‌های دیگر آن با همین معنا در بسیاری از زبان‌های آریایی و هندواروپاییِ قدیم و جدید) تشکیل شده است. منظور از «بدسالی/ سال بد» در آن زمان (چنانکه در دوران معاصر نیز تا اندازه‌ای متداول است)، ظاهراً سال کم‌باران و خشکسالی بوده است. با گسترش معنای اصطلاحیِ این واژه مرکب، ممکن است بتوان آنرا برابر با «گرسنگی» نیز گرفت. 

- معنا و وسعت واژه «دْرَئـوگَـه» (دروغ) در این کتیبه و دیگر کتیبه‌های بازمانده از داریوش بزرگ به درستی دانسته نیست. نمی‌دانیم که آیا داریوش از واژه «درئوگه» برابر اوستایی آن یعنی «دروج» را در نظر دارد که برای تباه‌کنندگان سامان هستی و هرگونه نیروی شر که در تقابل با قوانین طبیعت(اشا) است بکار می‌رفته؛ یا افراد فرصت طلب و با نفوذ که کژ سخن هستند را نیز در نظر داشته در هر صورت، وسعت معنای واژه «دْرَئـوگَـه» یا «دروغ» در آن زمان برابر و منحصر به معنای فعلی آن یعنی سخن کژ و نادرست و خلاف واقع نبوده است. 

چنین خواست‌ها و آرزوهایی، بی گمان برگرفته از اندیشه خردمندان ایران‌زمین و فرهنگ زرتشتیان و همچنین رنج‌های مردمان این سرزمین بوده است. مردمی که بیش از هر چیز از هجوم جهان‌گشایانِ مسلح و غارتگران بی فرهنگ، خشکسالی و کمبود مواد غذایی و همچنین دروغ پرداران آسیب می‌دیده‌اند. مردمی با فرهنگ که در دوران باستان متمدن و خردمندانه می زیسته اند. 
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 26 ارديبهشت 1391برچسب:, توسط امیررضا و پوریا |

 عظمت كوروش كبير را لحظه اي مي توان فهميد كه در لجن زاري از لجن نشست بدون آنكه ذره اي لجن جامه ي خويش را آلوده كند كوروش كبير هم 30 سال در جايگاه قدرت نشست بدون آنكه تن به فساد دهد و حكومت خويش را به سمت تباهي بكشاند. 

كوروش كبير در 30سال حكم راني اش عدالت را برقرار كرد و تن به فساد و بي عدالتي نداد آزادي راجايگزين محدوديت كرد كوروش كبير تمام اختلافات را پوشاند و به ايران سامان بخشيد كوروش كبير ايران را ساخت و امروز ما مديون اين بزرگمرد هستيم حقا كه برنده اصلي اين نظر سنجي كوروش بزرگ است و بس.
 
درود بر كوروش كبير 

 

نوشته شده در تاريخ سه شنبه 26 ارديبهشت 1398برچسب:, توسط امیررضا و پوریا |

 نام گذاری جاده اصلی جزیره نخل دبی به نام خلیج فارس!(+عکس)

 

موتور جستجوی گوگل نام جاده اصلی جزیره نخل دوبی که در حال ساخت می باشد را خلیج فارس اعلام کرد

هنوز خبری برای توضیح این کار گوگل انتشار نیافته است و معلوم نیست که گوگل به چه دلیل این حرکت را انجام داده است و مطمئنا انتظار نمی رود که در امیر نشین دوبی نام خیابانی را خلیج فارس نام گذاری کنند!

در آخرین حرکت ضد ایرانی گوگل این شرکت نام خلیج فارس را از روی خدمات google maps حذف کرد که این کار با واکنش بسیار زیاد ایرانیان در سراسر دنیا روبرو شد.

نام گذاری جاده اصلی جزیره نخل دبی به نام خلیج فارس!(+عکس)

نام گذاری جاده اصلی جزیره نخل دبی به نام خلیج فارس!(+عکس)

نوشته شده در تاريخ یک شنبه 24 ارديبهشت 1398برچسب:, توسط امیررضا و پوریا |

 از شواهدی که در دست است، جشن نوروز در زمان هخامنشیان، در تخت جمشید برگزار می شده است و حتی شکل کاخ و نگاره هایی که بر دیواره های تخت جمشید نقش بسته نشان از برگزاری جشن نوروز داشته است. 


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 24 ارديبهشت 1391برچسب:, توسط امیررضا و پوریا |

 هنوز درباره ابر مرد تاریخ ایران و جهان، پدر ملتها، مسیح تورات و ذوالقرنین قرآن، سخنان نهفته، بسیار می باشد. در اینجا فهرست وار به نکته هایی اشاره می کنم که چندان به بررسی کشیده نشده است: 


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 24 ارديبهشت 1391برچسب:, توسط امیررضا و پوریا |

 درفش کاویانی نماد فر و شکوه ایران و تاریخ آن در دوره های مختلف و چگونگی سرنگونی آن: 


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 24 ارديبهشت 1391برچسب:, توسط امیررضا و پوریا |

 شیر، نماد و نام پایه چهارم از آیین مهر است. از نقشی که متعلق به فردی با لباس پارسی از عصر هخامنشی است، صحنه‌ای از یک مراسم نیایش در برابر خورشید، شیر و ایزد ایستاده بر فراز آن دیده می‌شود. درباره شناخت هویت این ایزد، مطالب مهر یشت، می‌توانند روشن گر و بسنده باشند:  

پیوند ایزد میترا یا مهر با خورشید: «۱۳- نخستین ایزد می‌نوی که پیش از دمیدن خورشید جاودانه تیز اسب، برفراز کوه البرز برآید… از آنجاست که آن مهر بسیار توانا بر همه خانمان‌های ایرانی بنگرد.» 
«۹۵- آنکه پس از فرورفتن خورشید، به فراخنای زمین پای نهد….» 

ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 24 ارديبهشت 1391برچسب:, توسط امیررضا و پوریا |

 خاستگاه نماد قرص بالدار و انسان بالدار 


نویسنده: سورنا فیروزی 

بارها گفته شده است که دو نماد قرص بالدار و انسان بالدار (اصطلاحا فروهر)، نمادهای مصری –میانرودانی هستند که پارسیان از آنها الگو گیری فرهنگی نموده اند. در ادامه نشان خواهیم داد که این مورد یک فریبکاری بوده است. دیرین ترین نشان یافته شده از دامنه فرهنگ میانرودانی که دربردارنده این نماد است، تمدن آشوری است. تمدنی که کهنترین نماد انسان بالدار یافت شده از آن، به دوران آشور نسیرپال دوم (حدود 860 پ.م) در ویرانه های نمرود بر میگردد.همچنین در مصر نیز این نماد، به خدایان در ارتباط با خورشید چون رع و هوروس و نیز خدایانی چون نخبت و خپری نسبت داده میشود، اما دیرین ترین یافته های کنونی از این نماد در مصر نیز، فراتر از دورن حاکمیت دودمان نوزدهم نمیرود؛ یعنی حدود 1250 پ.م . تا پیش از این دوره، نمادهایی چون یک شاهین با بالهای باز و از این قبیل در مصر فراوان است، اما آنچه بتوان از آن به معنای راستین، قرص و انسان بالدار نام برد، پیش از تاریخ یاد شده وجود ندارد. 
این در حالی است که نماد مورد بحث، در میان هیتی ها و میتانی ها که از اقوام آریایی بوده‌اند، به سده های چهاردهم و پانزدهم پیش از میلاد دیده میشود. قرص بالدار یافت شده بر روی نقش برجسته و مهر میتانیایی، دیرینگی کهنتر از نمونه های مصری و آشوری دارد و مورد هیتیایی نیز ، کهنترین نمونه یافت شده در نوع خود میباشد. این موارد کاملا نشان میدهند که نمادهای یافت شده، ایرانی بوده اند و حتی در پی این پنداشت که پارسیان به دوران هخامنشی، این نمادها را از مصر و آشور الگو گرفته اند، باز دیده میشود که خود مصریان وآشوریان آن را از الگوهای ایرانی پیشترشان به وام برده اند. جهت آشنایی مختصر با هویت و جایگاه جغرافیایی مردمان، کاسی، هیتی و میتانیایی به پیوست بخش پایانی کتاب مراجعه کنید. 
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 24 ارديبهشت 1391برچسب:, توسط امیررضا و پوریا |

 بر دامنه کوه بيستون ، بالاي سر مجسمه هرکول ، غاري که به « غار شکارچيان » معروف است . اين غار در سال 1949 م. توسط پروفسور " کارلتون کون " باستان شناس امريکايي و استاد رشته پيش از تاريخ در دانشگاه فيلادلفيا بررسي گرديد . به عقيده وي اين غار در دوره هاي مختلف از جمله دوره جمع آوري غذا ، دوره کشاورزي ، دوره نئوليتيک و دوره هاي تاريخي ديگر مورد استفاده قرار گرفته است . غار بيستون غار کوچکي است که بيش از شش نفر نمي تواند به راحتي در آن جاي گيرند . بدون ترديد شکارچيان مي توانستند براي مدتي طولاني به راحتي در اين غار زندگي نمايند . چنين به نظر ميرسد که اين غار پيش از اينکه يک پناهگاه باشد ، يک مخفي گاه براي زندگاني شکارچيان بوده است ، چون موقعيت مکاني غار طوري است که تا به آن نزديک نشويم ديده نمي شود . پروفسور کارلتون کون معتقد است که جلگه بيستون در گذشته دور پر آب تر و حاصلخيز تر بوده و به همين دليل چراگاه وسيعي براي حيوانات بوده است . اقوامي که در اين جلگه وسيع به شکار مي پرداختند از غار بيستون به عنوان پناهگاه استفاده کرده اند . پروفسور کارلتون کون ضمن کاوش در اين غار تا عمق 650 سانتيمتري پايين رفت و دوره هاي زير را را در آن تشخيص داد : اين غار به دوران " پليئستوسن " جديد متعلق مي باشد و در دوره جمع آوري غذا مورد سکونت قرارگرفته است . در قديمترين طبقه اين غار ( طبقه اول از روي خاک بکر ) مقدار زيادي ابزار سنگي به دست آمد که از عهد " لوآلواي جديد " يا اوريتيک قديم " بود . بعضي از اين ابزار بسيار ظريف بود و رنگ دلپذير و شکل پسنديده اي داشت اين لايه را مي توان قديمترين آثار فرهنگي و هنري انسان نئاندرتال در ايران دانست . 

نوشته شده در تاريخ یک شنبه 24 ارديبهشت 1391برچسب:, توسط امیررضا و پوریا |

 این نامورترین غار ایران که به نادرست " علی صدر" خوانده می شود ، در روستای " علی سد " (60 کیلومتری شمال غربی همدان ) جای دارد. هنوز همه راهروهای این غار آبی کاوش نشده و در برخی رشته ها ، به خشکی رسیده اند و دوباره پس از راهی دراز ،دریاچه و کانالهای آب ، به چشم خورده است . هوا غار سبک و ایستا است ، به گونه ای که هیچ جنبشی در شعله شمع دیده نمی شود. 

هر سال هزاران گردشگر از این غار زیبا و فراموش نشدنی دیدن می کنند. 


منبع: "شگفتی های باستان ایران " 
نویسنده: "جناب آقای امید عطایی فرد
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 24 ارديبهشت 1391برچسب:, توسط امیررضا و پوریا |

 در 3 کیلومتری شرق ایستگاه راه آهن " دو آب" یک رشته کوه سنگی خاکستری دیده می شود که تاق بزرگی در شکم آن دهان گشوده بود. 

از این غار به یکی از " عظیم ترین تاقهای طبیعی دنیا" یاد می کنند که خصوصیات این غار به شرح زیر می باشد: 
دهانه غار 11 متر بالاتر از زمین است و تالار گرد و دایره سان آن 19 متر درازا و 14 متر پهنا و کمابیش 15 متر بلندا دارد. 
یک تیرچوبی 3.5 متری با ضخامت 80 سانتی متر ، نشان می دهد که تاق کوچک و بزرگ درون غار را با بریدن تنه درختان، تیرپوش می کردند. 
قدمت این غار دست کم به دوره ساسانی بر می گردد. 


منبع: شگفتی های باستان ایران 
نویستده: جنای آقای امید عطایی فرد
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 24 ارديبهشت 1391برچسب:, توسط امیررضا و پوریا |

 پس از 12 کیلومتر ، بعد از آبادی گچسر به روستایی به نام "کهنه ده " می رسیم.3 کیلومتر بعد از روستا به "غار یخ مراد" می رسیم. به گزارش یکی از غار نوردان ، در اینجا پدیده ای نا شناخته به چشم می خورد: چرا زمانی که هوای بیرون ده درجه بالای صفر را نشان می دهد ، دمای غار زیر صفر می باشد. کف و دیوار غار حتی در تابستان ، پوشیده از یخ است و تا یک متری دهانه غار دیده می شود. بدین گونه آمده است که اهالی گچسر برای این غار یک ویژگی ماوراء طبیعی قایل شوند. این غار در زمانهای گذشته برای اهالی ده یک مکان مقدس به شمار می رفته است و مردم و بخصوص بانوان روستایی ، مراد خود را از این یخ ها طلب می کردند و علت نامگذاری این غار به " یخ مراد" ،همین خاصیت مراد دهندگی غار را نشان می دهد. 



منبع: "شگفتی های باستان ایران " 
نویسنده: "جناب آقای امید عطایی فرد
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 24 ارديبهشت 1391برچسب:, توسط امیررضا و پوریا |

 غار نیاسر بر بلندی تپه های آهکی نیاسر(کاشان) قرار دارد این غار در دل کوه کرکس کنده شده است که به نظر می آید در گذشته از آن برای آیین های باستانی استفاده می شده است. نام دیگر آن 

" غار ویس" است و در بر دارنده راهروهای تنگ و طولانی ،اتاقها چاههایی است که دسترسی به ته غار بدون استفاده از ابزارهای پیشرفته امروزی امکان پذیر نیست. 
درازای این غار شگفت انگیز تاریخی 500 متر می باشد. 
غار نیاسر دارای 20 اتاق است که گستره بزرگترین آنها 6/28 و کوچیکترینشان 8/1 متر مربع می باشد. در بخش مرکزی ، هفت اتاق که بگونه ای استادانه کنده کاری شده است و بطوریکه در سطح ها و کفه های متفاوت قرار دارند . 
بخش دیگر به بوستانی زیبا به نام : "باغ تالار" می رسد و در این را سنگ آسیاب ،آب انبار، و گذرهای ویژه به چشم می خورد.از شگفتی های این غار دست ساخته ، آن است که کمبود هوا در هیچ بخشی از آن دریافت نمی شود و حتی در ژرفترین جاها ، هوا پاک و روان است و خود بخود تهویه می شود. 
 

منبع: "شگفتی های باستان ایران " 
نویسنده: "جناب آقای امید عطایی فرد
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 24 ارديبهشت 1391برچسب:, توسط امیررضا و پوریا |

 غار کَلْماکَره kalmakareh یک غار با اهمیت تاریخی در استان لرستان در غرب ایران است . این غار در رومشگان واقع شده ‌است . 


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 24 ارديبهشت 1391برچسب:, توسط امیررضا و پوریا |


به نام یزدان پاک 

18 آوريل سال 331 ميلادي شاپور دوم (ذوالاكتاف) شاه ساساني وقت پس از سركوب شورشيان عرب در بحرين، كه در ايام طفوليت او از صحراي عربستان به اين جزيره مهاجرت كرده بودند، دستور داد كه هزاران تن از آنان به روستاهاي دوردست كرمان و مكران (جنوب بلوچستان امروز و غرب رود سند) تبعيد شوند. شاپور دوم پيش از تولد، شاه ايران اعلام شده بود و اعراب قبل از رسيدن او به سن رشد (و در زمان نايب السلطنه)، از خلاء قدرت در تيسفون (پايتخت وقت ايران) سوء استفاده كرده و از جمله دست به مهاجرتهاي غير مجاز به قلمرو ايران زده بودند كه وي بعدا آنان را به سخت ترين شكلي مجازات كرد. نوشته اند كه به تصميم شاپور دوم، كتف عرب ها را سوراخ كردند و آنان را به ريسمان كشيدند و به همين دليل، اعراب وي را ذوالاكتاف خوانده اند (مورخان رومي نوشته اند كه شاپور به خاطر شانه هاي پهن و گردن ستبر به «ذوالاكتاف» معروف شده است). وي در طول حكومت خود چند بار روميان را نيز شكست نظامي سخت داده بود. 
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 24 ارديبهشت 1391برچسب:, توسط امیررضا و پوریا |

 از «هفت گنج» یا عجایب بارگاه خسروپرویز بارها در منابع مختلف نامى به میان آمده است. 


«ساسانیان» اثر «کریستین سن» یکى از منابعى است که به این عجایب اشاره کرده است و از گنج گاو، دستمال نسوز، تاج یاقوت‌نشان، تخت طاقدیس، طلاى مشت افشار، گنج بادآورد و شطرنجى از یاقوت و زمرد به عنوان عجایب هفت‌گانه بارگاه پادشاه ساسانى نام برده است. فردوسى نیز در قصیده ای، از «هفت گنج» خسروپرویز نام مى برد. 

هندیان بودایى هم به تقلید از «هفت گنج» خسروپرویز، پادشاه ساسانى ، «هفت گوهر» را ترتیب داده بودند. 

گنج گاو: 

کشاورز مثل هر روز، «غباز» (خیش گاو آهن) را برداشت و به سوى مزرعه حرکت کرد. 
به مزرعه که رسید توشه ظهر را زیر درختى گذاشت و با «غباز» به سمت راست مزرعه رفت. تا «غباز» را در زمین فرو کرد متوجه شیئى سخت شد. با دست شروع به کندن زمین کرد و ناگاه با ظرف قدیمى برخورد کرد. آن را بیرون آورد، ولى باورش نمى شد. ظرف پر از سکه بود. سکه را که نگاه کرد نام اسکندر روى آن حک شده بود. 
کشاورز براى نشان دادن حسن نیت خود نسبت به پادشاه خسروپرویز ظرف را نزد او برد. شاه فورا دستور داد تا مزرعه را بکنند و ظروف دیگر را از خاک بیرون بکشند. صد کوزه نقره و طلا که مهر اسکندر بر آن حک شده بود، از خاک بیرون آمد. 
خسرو پرویز، این گنجینه را که یکى از عجایب هفت گانه کاخش بود، گرفت و یکى از کوزه ها را به کشاورز داد. 
گنج را در جایى از کاخ مخفى کرد و آن را «گنج گاو»نامید. 

دستمال نسوز خسرو‌پرویز : 

یکى دیگر از عجایب بارگاه خسروپرویز دستمال او بود. شاه بعد از هر غذا خوردن با دستمال، دست هاى خود را پاک مى کرد و چون کثیف و چرب مى شد آن را درون آتش مى انداخت تا آتش آن را تمیز کند، دستمال پاک مى شد ولى نمى سوخت. به احتمال قوى جنس این دستمال از پنبه کوهى بوده است. 

تاج یاقوت‌نشان خسرو پرویز: 

از دیگر عجایب کاخ او تاج خسرویى بود. تاج خسرو پرویز از مقدار زیادى طلا و مروارید ساخته شده بود. یاقوت هاى به کار رفته در تاج طورى مى درخشید که به جاى چراغ در شب از آن استفاده مى کردند و یاقوت هایش همه جا را روشن مى کرد . 
زمردهایش چشم افعى را کور مى کرد. این تاج آنقدر سنگین بود که زنجیرهایى از طلا را از سقف آویزان کرده بودند و تاج را بر این زنجیرهاى طلا بسته بودند، طورى که تاج به هنگام نشستن شاه روى سرش قرار بگیرد و سنگینى تاج را احساس نکند. 

تخت طاقدیس بارگاه خسروپرویز: 

یکى دیگر از عجایب بارگاه خسرو تخت طاقدیس اوست. 
شکل این تخت مانند طاق بود و جنسش از عاج و نرده هایش از نقره و طلا بود. سقف این تخت از زر و لاجورد بود. 
صور فلکی، کواکب، بروج سماوی، هفت اقلیم، صورت هاى پادشاهان، مجالس بزم و شکار، بر این سقف، حک شده بود. 
روى آن وسیله اى براى تعیین ساعت روز نصب شده بود. چهار یاقوت، هر یک به تناسب یکى از فصول سال دیده مى شد. 
بر بالاى آن وسیله اى بود که قطراتى مانند قطرات باران را فرو مى ریخت و صدایى رعدآسا به گوش مى رسید. 

طلاى مشت افشارخسروپرویز: 
قطعه طلایى اعجاب انگیز داشت که به طلاى مشت فشار یا مشت افشار معروف بود . این قطعه طلا به اندازه مشت پادشاه و چون موم نرم بود. این قطعه زر به هر شکلى حالت مى گرفت. 
این قطعه طلا را از معدنى در تبت براى خسرو استخراج کرده بودندو200 مثقال وزن داشت. 

گنج بادآورد«گنج بادآورد»: 

از عجائب دیگر دستگاه پرویز است. هنگامى که ایرانیان اسکندریه را محاصره کردند، رومیان ثروت شهر را در کشتى هائى نهادند تا به مکانى امن بفرستند، اما باد به جهت مخالف وزید و کشتى به سمت ایرانیان آمد . 
ثروت را به تیسفون بردند و« گنج باد آورد» نامیدند. 
شطرنجى از یاقوت و زمرد: 
از عجایب دیگر دستگاه پادشاه ساسانی، شطرنج مخصوصى از جنس یاقوت و زمرد بود. 
خسروپرویز شاید از معدود پادشاهانى باشد که از همسرش نیز در برخى از منابع تاریخى به عنوان یکى از عجایب دربار او نامبرده شده است. در تاریخ ثعالبى به جز آنچه که در بالا اشاره شد ، از زن او شیرین، قصرش تیسفون، درفش کاویانی، رامشگران دربار ساسانی، اسب خسرو به نام شبدیز و فیل سفید دربار نیز به عنوان گنج‌هاى خسرو و عجایب دربار او یاد شده و درباره برخى از آنها توضیحاتى آمده است. 
در تاریخ ثعالبى آمده است: 

«شیرین وخسرو در جوانى دلباخته یکدیگر شدند، اما وقتى خسرو به پادشاهى رسید شیرین را فراموش کرد. 
شیرین که بار دیگر در پى جلب عشق خسرو برآمده بود، روزى در سر راه شکار او قرار گرفت و آتش عشق فراموش شده در دل خسرو روشن شد. اودر همان لحظه او را به زنى گرفت. 
شیرین بعد از راهیابى به کاخ پس از چندى مریم بانوى اول زرتشتیان را مسموم کرد و خود زن اول دربار شد.» 

اسب خسرو «شبدیز»: 

هم از دیگر عجائب کاخ اوست که در تاریخ ثعالبى از آن نامى به‌میان آمده است . خسرو گفته بود اگر کسى خبر مرگ «شبدیز» را بدهد او را خواهد کشت . هنگامى که« شبدیز» مرد تنها «باربد» جرات کرد نغمه اى را بخواند و در آن خبر مرگ شبدیز را بدهد. او خواند: «دیگر شبدیز نمى‌خواند و نمى‌چرد.» شاه گفت:«مگر او مرده است.» وباربد گفت:« شاه چنین فرماید.» 
«باربد» : 
خود نیز از عجائب دستگاه پرویز بود . «سرکس» از خنیاگران دربار که به او حسادت مى کرد در فرصتى مناسب او را کشت. خسرو وقتى دانست باربد به دست سرکس کشته شده است دستور قتل«سرکس»را هم داد. 

تخت طاقدیس : 

تخت خسرو پرویز را که از فریدون به وی رسیده بود طاقدیس میگفتند. گویند جمیع حالات فلکی و نجومی در آن ظاهر میشده و آن سه طبقه بوده و در هر طبقه جمعی از ارکان دولت او جابجا قرار میگرفته اند و خسرو پرویز بر آن تخت ملحقات و تصرفات کرده بود. 
(برهان ): 
طول آن تخت یکصد و هفتاد ذراع و عرض آن یکصد و بیست ذراع و مکلل بجواهر بود. 
(غیاث اللغات ): 
و در حاشیه چاپ جدید برهان که به اهتمام دکترمعین منتشر شده آمده است : هرتسفلد رساله ممتعی در باب تخت طاقدیس نوشته اشاره بقول مورخ بیزانسی کدرنوس کرده که او از یکی از کتب تئوفان (نیمه دوم قرن هشتم م .) روایت کرده است . 

کدرنوس گوید هرقل قیصر پس از انهزام خسرو پرویز در سال 624 وارد کاخ گنزک شد.
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 24 ارديبهشت 1391برچسب:, توسط امیررضا و پوریا |

 مهدی اخوان ثالث (زاده اسفند ۱۳۰۷، مشهد- درگذشته ۴ شهریور ۱۳۶۹، تهران) شاعر پرآوازه و موسیقی‌پژوه ایرانی است. تخلص وی در اشعارش «م. امید» بود.


اخوان ثالث در شعر کلاسیک ایران توانمند بود. وی به شعر نو گرایید او آثاری دلپذیر در هر دو نوع شعر به جای نهاده‌است. همچنین او آشنا به نوازندگی تار و مقام‌های موسیقیایی بوده‌است.
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 24 ارديبهشت 1391برچسب:, توسط امیررضا و پوریا |

 پدر او که علی نام داشت، یکی از سه برادری بود که از اردکان در استان یزد به مشهد نقل مکان کرد و از این رو آنان نام خانوادگیشان را اخوان ثالث به معنی برادران سه‌گانه گذاشتند.

نوشته شده در تاريخ یک شنبه 24 ارديبهشت 1391برچسب:, توسط امیررضا و پوریا |

 مهدی اخوان ثالث در سال ۱۳۰۷ در توس نو مشهد چشم به جهان گشود.

در مشهد تا دوره متوسطه ادامه تحصیل داد.
از نوجوانی به شاعری روی آورد و در آغاز قالب شعر کهن را برگزید.
در سال ۱۳۲۶ دوره هنرستان مشهد رشته آهنگری را به پایان برد و همان جا در همین رشته آغاز به کار کرد. در آغاز دههٔ بیست زندگیش به تهران آمد و پیشهٔ آموزگاری را برگزید.
اخوان چند بار به زندان افتاد و یک بار نیز به حومه کاشان تبعید شد.
در سال ۱۳۲۹ بادختر عمویش ایران (خدیجه) اخوان ثالث ازدواج کرد.
در سال ۱۳۳۳ برای دومین بار به اتهام سیاسی زندانی شد.
پس از آزادی از زندان در ۱۳۳۶ به کار در رادیو پرداخت و مدتی بعد به تلویزیون خوزستان منتقل شد.
در سال ۱۳۵۳ از خوزستان به تهران بازگشت و این بار در رادیو و تلویزیون ملی ایران به کار پرداخت.
در سال ۱۳۵۶ در دانشگاه‌های تهران، ملی و تربیت معلم به‌تدریس شعر سامانی و معاصر روی آورد.
در سال ۱۳۶۰ بدون حقوق و با محرومیت از تمام مشاغل دولتی بازنشسته (بازنشانده) شد
در سال ۱۳۶۹ به دعوت خانه فرهنگ آلمان برای برگزاری شب شعری از تاریخ ۴ تا ۷ آوریل برای نخستین بار به خارج رفت و سرانجام چند ماهی پس از بازگشت از سفر در چهارم شهریور ماه همان سال از دنیا رفت طبق وصیت وی در توس در کنار آرامگاه فردوسی به خاک سپرده شد.
از او ۴ فرزند به‌جای مانده‌است.
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 24 ارديبهشت 1391برچسب:, توسط امیررضا و پوریا |

 مهدی اخوان ثالث نخستین دفتر شعرش را با عنوان ارغنون در سال ۱۳۳۰ منتشر کرد.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 24 ارديبهشت 1391برچسب:, توسط امیررضا و پوریا |

 مهارت اخوان در شعر حماسی است. او درونمایه‌های حماسی را در شعرش به کار می‌گیرد و جنبه‌هایی از این درونمایه‌ها را به استعاره و نماد مزین می‌کند.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 24 ارديبهشت 1391برچسب:, توسط امیررضا و پوریا |

 من نه سبک شناس هستم نه ناقد.... من هم از کار نیما الهام گرفتم و هم خود برداشت داشته‌ام.... شاید کوشیده باشم از خراسان دیروز به مازندران امروز برسم... مهدی اخوان ثالث


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 24 ارديبهشت 1391برچسب:, توسط امیررضا و پوریا |

 اخوان ثالث چند ماه پس از بازگشت از خانه فرهنگ آلمان در چهارم شهریور ماه سال ۱۳۶۹ در تهران جان سپرد. وی در توس در کنار آرامگاه فردوسی به خاک سپرده شده است.

نوشته شده در تاريخ یک شنبه 24 ارديبهشت 1391برچسب:, توسط امیررضا و پوریا |

 زمستان


سلامت را نمی‌خواهند پاسخ گفت

سرها در گریبان است

کسی سر بر نیارد کرد پاسخ گفتن و دیدار یاران را

نگه جز پیش پا را دید، نتواند

که ره تاریک و لغزان است

وگر دست محبت سوی کسی یازی

به اکراه آورد دست از بغل بیرون

که سرما سخت سوزان است

نفس، کز گرمگاه سینه می‌آید برون، ابری شود تاریک

چو دیوار ایستد در پیش چشمانت

نفس کاین است، پس دیگر چه داری چشم

ز چشم دوستان دور یا نزدیک؟

مسیحای جوانمرد من! ای ترسای پیر پیرهن چرکین

هوا بس ناجوانمردانه سرد است... آی...

دمت گرم و سرت خوش باد

سلامم را تو پاسخ گوی، در بگشای

منم من، میهمان هر شبت، لولی‌وش مغموم

منم من، سنگ تیپاخوردهٔ رنجور

منم، دشنام پست آفرینش، نغمهٔ ناجور

نه از رومم، نه از زنگم، همان بیرنگ بیرنگم

بیا بگشای در، بگشای، دلتنگم

حریفا! میزبانا! میهمان سال و ماهت پشت در چون موج می‌لرزد

تگرگی نیست، مرگی نیست

صدایی گر شنیدی، صحبت سرما و دندان است

من امشب آمدستم وام بگذارم

حسابت را کنار جام بگذارم

چه می‌گویی که بیگه شد، سحر شد، بامداد آمد؟

فریبت می‌دهد، بر آسمان این سرخی بعد از سحرگه نیست

حریفا! گوش سرما برده‌است این، یادگار سیلی سرد زمستان است

و قندیل سپهر تنگ میدان، مرده یا زنده

به تابوت ستبر ظلمت نه توی مرگ اندود، پنهان است

حریفا! رو چراغ باده را بفروز، شب با روز یکسان است

سلامت را نمی‌خواهند پاسخ گفت

هوا دلگیر، درها بسته، سرها در گریبان، دستها پنهان

نفسها ابر، دلها خسته و غمگین

درختان اسکلت‌های بلور آجین

زمین دلمرده، سقف آسمان کوتاه

غبار آلوده مهر و ماه

زمستان است

چون سبوی تشنه..

از تهی سرشار،

جویبار لحظه‌ها جاریست.

چون سبوی تشنه کاندر خواب بیند آب، واندر آب بیند سنگ،

دوستان و دشمنان را می‌شناسم من.

زندگی را دوست می‌دارم؛

مرگ را دشمن.

وای، اما – با که باید گفت این؟ - من دوستی دارم

که به دشمن خواهم از او التجا بردن.

جویبار لحظه‌ها جاری.
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 24 ارديبهشت 1391برچسب:, توسط امیررضا و پوریا |

 اشعار


ارغنون، انتشارات تهران، (۱۳۳۰)
زمستان، انتشارات زمان، (۱۳۳۵)
آخر شاهنامه، انتشارات زمان، (۱۳۳۸)
از این اوستا، انتشارات مروارید، (۱۳۴۵)
منظومه شکار، انتشارات مروارید، (۱۳۴۵)
پاییز در زندان، انتشارات مروارید، (۱۳۴۸)
عاشقانه‌ها و کبود (۱۳۴۸)
بهترین امید (۱۳۴۸)
برگزیده اشعار (۱۳۴۹)
در حیاط کوچک پاییز در زندان (۱۳۵۵)
دوزخ اما سرد (۱۳۵۷)
زندگی می‌گوید اما باز باید زیست... (۱۳۵۷)
ترا ای کهن بوم و بر دوست دارم (۱۳۶۸)
گزینه اشعار (۱۳۶۸)
شاملو مردی دوست داشتنی
 
سایر آثار

آورده‌اند که فردوسی (کتاب کودکان , ۱۳۵۴)
درخت پیر و جنگل (۱۳۵۵)
پیر و پسرش (قصه‌ای نه کوتاه برای بچه‌ها)
نقیضه و نقیضه سازان (بحث و تحقیق ادبی)
کتاب مقالات (جلد اول)
بدعت‌ها و بدایع نیما یوشیج (کتابی مفصل در بحث و تحقیق شیوه نو نیمایی در شعر فارسی , ۱۳۵۷)
عطا و لقای نیما یوشیج (۱۳۶۱)
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 24 ارديبهشت 1391برچسب:, توسط امیررضا و پوریا |

 این روز بزرگ رو به تمامی مادران و مادر خودم شادباش میگم و

برای همگی مادران عزیز آرزوی تندرستی و عمر با عزت دارم 
 
گروه اينترنتي درهم | www.darhami.com

ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 23 ارديبهشت 1398برچسب:, توسط امیررضا و پوریا |

 در حدود هزاره اول پيش از ميلاد بود که 

گروههايي از اقوام آريايي به ايران مهاجرت کردند يا به تعبير ديگر مادها و پارس ها 
در نيمه دوم قرن نهم پيش از ميلاد در تاريخ ظاهر گرديدند . آن هم به اين دليل که 
آشوريها براي امنيت مرزهاي شرقي امپراطوري خود و باز نگاهداشتن راههايي که از طريق 
آنها کالاهاي تجارتي و باج و خراج و ..... را از ايران به آشور مي آوردند . 
لشکرکشيهايي به غرب ايران کردند و به اين ترتيب در مدارک تاريخي و اداري شاهان 
آشوري به نام مادها و پارسها نيز اشاره هايي شد . نفوذ و ظهور مادها در غرب ايران 
احتمالا خيلي زودتر آغاز گرديده است . بر مبناي برخي نظرات مادها در بدو ورود به 
ايران در شرق درياچه اروميه در سرزميني به نام ((ماداي / آماداي )) ساکن شدند و 
همين نظريه است که مي گويد پارسها در غرب درياچه اروميه در ناحيه اي بنام ((پارسوا/پارسوماش)) 
ساکن شدند و بعضي نيز نظر ديگري دارند بع اعتقاد اينها مادها به هنگام آمدن از شرق 
احتمالا در طول جاده اصلي تابستاني که از تپه دامغان از طريق ساوه به همدان و 
کرمانشاه مي گذشت حرکت کردند . مادها در سده هفتم پيش از ميلاد به رهبري 
خشسريته(فراآورت) نخستين پادشاهي خود با اتحاد اقوام مانايي و ... را پس از ايلامي 
ها در اين سرزمين بنياد گذاشته اند. بنابراين پاره اي اقوال همدان کنوني (هگمتانه) 
را به پايتختي بر گزيدند . مادها دولت نيرومند 
و جنگجوي آشور را از ميان بردند و با ليديها در کنار رودخانه هاليس(قزل 
ايرماق) هم مرز شدند پس از هوخشتره پسرش به نام ايشوويگو به پادشاهي رسيد که در 
سال 549 ق.م دولت ماد بدست پارسها از بين رفت .
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 20 ارديبهشت 1391برچسب:, توسط امیررضا و پوریا |

 به طور کلی هخامنشیان در طول دوران حکومت خود شش پایتخت داشته اند که عبارتند از : انشان ، هگمتانه ، بابل ، شوش ، پاسارگاد و تخت جمشید.

دو پایتخت پاسارگاد و تخت جمشید جدیدالتأسیس بودند و توسط هخامنشیان بنا شدند. پاسارگاد توسط کوروش ,بزرگ و تخت جمشید توسط داریوش بزرگ احداث شد. 

ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 20 ارديبهشت 1391برچسب:, توسط امیررضا و پوریا |

  بر پایه دستاویزها و ابشخورهای ایرانی و انیرانی به 50 یادداشت درباره برتری تیره اریایی ( ایرانی ) می پردازیم.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 20 ارديبهشت 1391برچسب:, توسط امیررضا و پوریا |

 مازندران از فرهنگ و تمدن بسیار کهن و اصیل آریایی برخوردار است و به دلیل داشتن این تمدن باستانی و دیرینه مراسم‌های باستانی و به دلیل علاقه به دین و مذهب مراسم مذهبی بس با شکوهی در این دیار کهن برگزار می‌گردد، پس از گرویدن مردم آن به اسلام، برخی از مراسم باستانی بسته به فرهنگ مردمان مختلف مازندرانی با آداب اسلامی در آمیخته و بنا بر این شیوه اجرای آن در هر روستا با روستای دیگر متفاوت است.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 19 ارديبهشت 1391برچسب:, توسط امیررضا و پوریا |

  مهم‌ترین جایزه سینمای ایتالیا به «جدایی نادر از سیمین» رسید

گروه اينترنتي درهم | www.darhami.com

«جدایی نادر از سیمین» ساخته اصغر فرهادی در پنجاه و ششمین دوره جوایز دیوید دی دوناتلو برنده جایزه شد.

مراسم این دوره جوایز دیوید دی دوناتلو که از آن به عنوان معادل ایتالیایی اسکار یاد می‌شود، روز جمعه در رم برگزار شد و فیلم برنده اسکار اصغر فرهادی جایزه بهترین فیلم خارج اتحادیه اروپا را دریافت کرد.

«راندن» به کارگردانی نیکلاس ویندینگ رفن، «هوگو» مارتین اسکورسیزی، «عید مارس» جرج کلونی و «درخت زندگی» ترنس مالیک دیگر نامزدهای جایزه این بخش بودند.

نوشته شده در تاريخ یک شنبه 17 ارديبهشت 1398برچسب:, توسط امیررضا و پوریا |

 جوانی با چاقو وارد مسجد شد و گفت :

بین شما کسی هست که مسلمان باشد ؟
همه با ترس و تعجب به هم نگاه کردند و سکوت در مسجد حکمفرما شد ، بالاخره پیرمردی با ریش سفید از جا برخواست و گفت :
آری من مسلمانم
جوان به پیرمرد نگاهی کرد و گفت با من بیا ، پیرمرد بدنبال جوان براه افتاد و با هم چند قدمی از مسجد دور شدند ، جوان با اشاره به گله گوسفندان به پیرمرد گفت که میخواهد تمام آنها را قربانی کند و بین فقرا پخش کند و به کمک احتیاج دارد ، پیرمرد و جوان مشغول قربانی کردن گوسفندان شدند و پس از مدتی پیرمرد خسته شد و به جوان گفت که به مسجد بازگردد و شخص دیگری را برای کمک با خود بیاورد
جوان با چاقوی خون آلود به مسجد بازگشت و باز پرسید :
آیا مسلمان دیگری در بین شما هست ؟
افراد حاضر در مسجد که گمان کردند جوان پیرمرد را بقتل رسانده نگاهشان را به پیش نماز مسجد دوختند ، پیش نماز رو به جمعیت کرد و گفت :
چرا نگاه میکنید ، به عیسی مسیح قسم که با چند رکعت نماز خواندن کسی مسلمان نمیشود !!!




به اروپا رفتم اسلام بود مسلمان نبود ، به ايران آمدم همه مسلمان بودند ولي اسلام نبود!!! سيد جمال الدين اسد آبادي
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 17 ارديبهشت 1391برچسب:, توسط امیررضا و پوریا |

 برو ببین چه گوشواره ای....


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 16 ارديبهشت 1398برچسب:, توسط امیررضا و پوریا |

 سلام دوستان تو اين مبحث فقط كافيه يه  جمله كوتاه راجب مشكلاتي كه تو ايران داريم بنويسيم  در هر زمينه اي ( اجاره خونه , كرايه تاكسي , كم تر شدن خريد در هرماه از ماه قبل و… ) و لطفا به هيج عنوان اسم هيج شخصيتي آورده نشه و به انها كج دهني نكنيم و كمي هم راجب حل كردن آن فكر كنيم وساده از آن رد نشويم  اميدوارم اين مبحث رو ياري كنيد چون ميدونم مشكلات تو ايران تمام شدني نيست .

نوشته شده در تاريخ شنبه 16 ارديبهشت 1398برچسب:, توسط امیررضا و پوریا |

 


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 16 ارديبهشت 1398برچسب:, توسط امیررضا و پوریا |

 بعد از موفقیت اصغر فرهادی این بار نوبت به یک ایرانی دیگر در عرصه موسیقی بین المللی شد.

پوریا نیکان 20 ساله تنظیم کننده جوانی است که در مسابقات ریمیکس کمپانی بزرگ و بین المللی ایندابا موزیک به عنوان تنها ایرانی شرکت کرده و تا به الان بیشترین امتیاز را از آن خود کرده است.
 
لیست اسامی شرکت کنندگان از سایت رسمی کمپانی ایندابا موزیک :
http://www.indabamusic.com/opportunities/the-greens-something-in-the-water-remix-contest/submissions?short_name=the-greens-something-in-the-water-remix-contest
ریمیکس پوریا نیکان در سایت رسمی ایندابا موزیک :
http://www.indabamusic.com/submissions/show/100197

 

نوشته شده در تاريخ شنبه 16 ارديبهشت 1398برچسب:, توسط امیررضا و پوریا |

 برین تو مطلبو بخونین.....


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 16 ارديبهشت 1398برچسب:, توسط امیررضا و پوریا |

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 29 صفحه بعد