فَروهَر یا صورت اوستائی آن فَروَشی یا در فارسی باستان فَرورتی و در پهلوی فَروَهر و در فارسی فروهر یکی از نیروهای باطنی است که به عقیدهٔ مزدیستان پیش از پدید آمدن موجودات، وجود داشته و پس از مرگ و نابودی آنها، به عالم بالا رفته و پایدار میماند. این نیروی معنوی را که میتوان جوهر حیات نامید، فنا و زوالی نیست.
تمام آفریدههای اهورامزدا چه مینوی و چه مادی حتی خود اهورامزدا دارای فَروهَر هستند. در وندیداد اهورامزدا به زرتشت میگوید «فروهر من را که بسیار بلند پایه، نیکو، زیبا، ثابت قدم و در پارسائی تمام است، ستایش کن.»
در بندهش آمده، اهورامزدا پیش از آنکه فروهرها از صورت مینوی (غیر مادی) به حالت مادی درآیند، با آنها مشورت نمود و آنها را آزاد گذاشت که جاویدان در عالم مینوی بمانند یا به صورت جسمانی درآمده و بر ضد سپاه اهریمن ستیز کنند، فروهرها پذیرفتند که در جهان مادی ستیز کنند چون میدانستند که دیوها را شکست خواهند داد و بدی از جهان نابود خواهد گشت.
جشن فروهرها در گاهنبار ششم برگزار میشده و مدت آن ده روز بوده و آنرا جشن فروردگان یا فروردیان میگویند. لازم به یادآوری است که در اوستا از پنج نیروی باطنی بدین ترتیب سخن رفتهاست.
اهو یا جان
دئنا یا وجدان
بئوذ یا قوهٔ ادراکه
اورون یا روان
فروشی یا فروهر
دربارهٔ هر یک از این نیروها در بخشهای اوستا و نوشتههای پهلوی سخنانی آمدهاست.
صفحه قبل 1 صفحه بعد